Vi genkender favntag

Love.jpeg

“Jeg tipper døden til at være en erotisk ting, ligesom dengang man var ung og overgav sig. Når man hengav sig til en vildt fremmed, man ikke kendte, men kom til at kende i favntaget. Denne særlige tillid og fortrolighed er måske en form for uddannelse? Ligesom skabelsesakten.”     Suzanne Brøgger.

Er det ikke lækkert? Der er et link til hele teksten nederst.

Kreative favntag
Det der fanger mig er Brøggers fine, fine gengivelse af oplevelsen her: “Når man hengav sig til en vildt fremmed, man ikke kendte, men kom til at kende i favntaget.”
Wauh, og ja, og selvfølgelig. Det vidste jeg da godt, men jeg var ikke bevidst om det, før jeg læste brøggers tekst. EUREKA*
Se dér ligger hele grundlagt for kreativ udfoldelse. Det fører til åbenbaringer og bevidstgørelse om hvem vi er: Jeg er et menneske der kan genkende en vildt fremmed og mig selv som noget helt elementært – strippet for daglige pseudo-identiteter – i et ordløst “ego-løst” favntag.

Sådan har jeg det også med det kreative. Når jeg læner mig ind i det helt rene favntag, er der intet så nyt og ekshalterende, og intet så velkendt og gammelt-sandt som det.
Men før dét møde, danser og svanser jeg rundt, mellem det ene og det andet.
Hvad end jeg tegner, skriver, skuespiller eller møder nye mennesker, så er der nogle møder der ikke bare passere forbi, nogle møder skal udforskes yderligere, og dém genkender man på én eller anden måde.

Pludselig er der bid.
Når jeg tegner opdager jeg midt i mængden af streger på papir – en form som dukker op … én form der også har indhold – en historie – der, som Brøgger beskriver: “-man kommer til at kende i favntaget.”

Som skuespiller oplever man, at man må prøve en tekst og et arrangement igennem igen og igen, før det ligner noget, -der en dag kan lykkes. Før det fulde favntag kan opstås, og man kan læne sig helt ind, er der mange flere faktorer som skal gå op, end at være én tegner med ét stykke papir. (Selvfølgelig opstår der dagligt bidder og etapevise favntag) – men før den store dybe omfavnelse kan opnås, må skuespilleren /-spillerne gå og stå, sige teksten og gøre bevægelserne igen og igen, for at få forestillingens væsen, tiden og rummets Nu, til at arbejde i perfekt synkronicitet.
De favntag der findes hér, når de lykkes, er ubetalelige. De går fra skuespiller til skuespiller – forestilling til skuespiller – skuespiller til forestilling.

Hertil kommer den enkelte skuespillers favntag med publikum, der for mig, når jeg er publikum, er en af de mest uselviske-skte kærlighedserklæringer jeg kan opleve.
– Når det er godt, er jeg nødt til at tilføje … (-Og sikkert også derfor det er så frastødende når det er u-følt, slapt og dovent teater.) … men når det er godt teater, er en skuespillers favntag fra scenen, som en dyb healing af min sjæl. Tænk at der er nogen der vil bruge deres liv på at stille sig sådan til rådighed, på den måde? Hellige mennesker er de … både de sjove og de alvorlige.

Det sjælelige favntag
Der findes sjælfulde favntag mellem mennesker – fremmede og elskede. Men der findes også sjælelige favntag. Dem som er dybe men uden fysisk berøring.
Jeg fascineres af, at vi er en flok fremmede mennesker som sidder og ser på en skuespiller der formidler følelser og stærke ord, der langt overgår det vi selv har mulighed for at omsætte i sit eget liv … og på den måde favne og forløse os. (Eksempel: Skulle jeg  finde sig selv stående med hænderne under vandhanen ude af stand til at vaske blod af, tror jeg ikke, jeg kunne finde på andet at sige end: “det var satans.” … Hvorimod MacBeth udtrykker det så lækkert her:  “Will all great Neptune’s ocean wash this blood – Clean from my hand?” // “Kan hele Neptuns ocean vaske dette blod – rent af min hånd.”)

Gennem andre menneskers evne til at føle og udleve imaginærere karakterer på scenen, kan jeg som publikum, få lov til at “afmontere” nogle af de issues jeg har i mit eget liv. Det er da vildt, -og meget sjovere end terapi.

Det er spejlneuronernes skyld.
Spejlneuroner er : (kilde Peter Lund Madsen): “Kort fortalt er spejlneuroner nogle særlige hjerneceller i vores hjernebark, som er aktive under to forskellige forhold: 1) hvis vi udfører en bestemt handling, og 2) hvis vi ser et andet individ udføre den samme handling.
Spejlneuronerne tillader os derfor hurtigt og smertefrit at genkende andres personers bevægelser, og giver os dermed muligheden for at efterligne disse bevægelser selv. Betegnelsen “spejlneuroner” henviser naturligvis til denne egenskab, idet vi dermed er i stand til at “spejle” andres bevægelser med vores egen krop.”

(Majs Wiki: I en lidt mere kompliceret engelsk tekst(som jeg ikke kan finde) -har jeg lært at dette også gælder for smerte fysisk/psygisk mm. Og at det er et træk, der giver os medfølelse og empati. lærer os at passe på hinanden. – Visse psykologiske lidelser har dem ikke i så høj grad, andre slet ikke. (psykopati mv))

Det betyder at når en skuespiller står på en scene og gennemlever noget så gennemlever jeg det også gennem mine spejlneuroner, uden selv at have smerten.

Se dig selv
Vi er alle kreative. Skabelsesakten ligger i os alle: når vi mødes i favntag, så bliver den ene gravid og der opstår et nyt menneske, så sig ikke, at du ikke er kreativ.

Så ja, det er vel derfor vi skal udleve den kreativitet der ligger latent i os alle – for at vi kan kende hinanden og os selv, i nye favntag.

Jeg genkender mig selv gennem det du skriver, jeg ser mig selv i den film du laver, jeg oplever mig selv gennem det smil du sender … tak fordi du deler din favn med mig.

Gå og kram én eller anden lige nu, eller kram dig selv. Gå ud i verden gennem dig selv.

Det bedste til dig og dine knus Maj

Link til Suzanne Brøggers meget smukke ord, om ord.

EUREKA*: Heureka eller Eureka er et græsk udtryk, der betyder: “Jeg har fundet”. Det bruges som udråbsord for at fejre en opdagelse.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s