Støttehjul er ok!

3464660057_8eb7e8b51d_o.jpg

Som kreative mennesker bliver vi tudet ørerne fulde af ord som: hvad føler du for? – hvad mærker du? – brug din intuition – lad det flyde – slap af – træk vejret – nyd – hav tillid – tag imod. Men Fuck altså! Hvad gør man når man ikke kan hverken, se, høre eller føle, hvor historien er på vej hen?
– Man finder sig et par støttehjul og cykler videre.

Metode
Jeg er oprindeligt uddannet metode-skuespiller. Det vil sige, at jeg i 3 år blev undervist i den samme teknik: Michael Chekov Metoden. Vi modtog også undervisning i andre fag, som stemmetræning, fægtning og Thai Chi – osv. Derudover underviste min mester Per Brahe, hver dag, ud fra Chekov metoden – improviserede over den – havde sin helt egen stil. Men hver dag i 3 år, koncentrerede vi os om, at udforske og fordybe os i én metode. Det har gjort, at jeg fik et meget solidt fundament at gå ud fra, i mit arbejde som skuespiller.
Den blåstemplede skuespillerskole ved Odense Teater, hvor jeg efterfølgende gik 4 år, gav mig indblik i mange forskellige metoder og gav mig dermed mulighed for at vælge andre tekniknikker og genre. Men jeg har stadig det bedste forhold til Chekov metoden, selvfølgelig, fordi det er den jeg har fået helt ind under huden.
Når det er sagt, så går jeg ikke ind for slavisk overgivelse til metoder. Slet ikke. Jeg nævner det fordi jeg i dag, og de næste to tirsdage, vil introducere skrive-metoder/skrive skabeloner, her på bloggen.

Smid krykkerne
Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er en metode en krykke: det handler om at lære at bruge den, og så slippe den. Alexander Jochved ved Teatret Blå Hest i Århus – En anden mester jeg har arbejdet under, som jeg vidst nævnte sidste tirsdag også, har forklaret det dér med metode sådan her: “Jeg brugte 7 år på, at lære at mime. Derefter brugte jeg 7 år på, at glemme alt om at mime. Først derefter kunne jeg mime.”

Lad kreativiteten lede dig
Så dét at jeg her kort introducere et skriveskellet for dig i dag, er kun ment som en opfordring til at undersøge, om det kan hjælpe dig til at få et plot til at udfolde sig, eller en historie til at rulle. Når du har din skitse og dit plot, så skal du ikke længere bruge trinnene.
Jeg afviger faktisk tit fra disse Michael Hauge trin, men de er aldrig langt væk, når jeg skriver. For eksempel kan jeg være aaaalt for lang tid om at introducere konflikten og så er det dejligt, lige at skimme trinnene og på den måde få et lille skub til, hvordan jeg kommer videre. Andre gange, springer jeg let og (mere eller mindre) elegant hen over et af trinnene, fordi min kreativitet og mine følelser, har mere at skulle ha’ sagt end dét at følge nogle bestemte trin.

Michael Hauge
Du kender sikkert, eller har hørt om: Hollywood modellen. Hauges trin her, ligger meget tæt op af Hollywood modellen, men jeg bruger hans trin, simpelthen fordi han forklare det så enkelt og lækkert at jeg føler mig fri, når jeg plotter ud fra dem. (Link til hans side længere nede.)

Anslaget: Her skal du inddrage din læser i historiens oprindelige situation. Du skal vise den hverdag som din heltinde har levet/lever. Du skal skabe en identifikation med hendens liv ved at gøre hende sympatisk, truet, elskelig, sjov og/eller kraftfuld.

Muligheden: 1. Vendepunkt: Heltinen skal præsenteres for en mulighed, der skaber et nyt  – synligt ønske. (Stærkere på engelsk. Desire: Ønske med længsel/begær) – og som bliver afsæt for heltindens rejse.
Vær opværksom på at ønsket der skabes i muligheden, ikke er det specifikke mål, der definere dit historie-koncept, men nærmere et ønske/længsel om at bevæge sig videre ind i:

Ny situation: Hovedkarakteren reagere på den nye situation. Hun  akklimatisere sig  til sine nye omgivelser, prøver at regne ud hvad det er der foregår, eller danner/formulere en specifik plan, der skal hjælpe hende med at opnå hendes overordnede mål. Ofte med en følelse af spændig og glæde.

Ændring af planerne: 2. Vendepunkt: En fjerdedel inde i historien skal der ske noget for din heltinde, der transformere hendes oprindelige ønske til et specifikt synligt punkt/mål. Dette er scenen/scenerne hvor dit historie-koncept defineres klart, og din heltindes ydre motivation afsløres.
(Vigtigt her, ikke at forveksle den ydre motivation, men heltindens indre rejse. Fordi, meget af det vi reagere på emotionelt, kommer ud af heltindens længsler, sår, frygt, mod, – fokusere vi ofte på disse elementer mens vi udvikler vores historie. Men disse usynlige karakterkomponenter kan opstås mest effektivt, hvis de vokser ud af et simpelt synligt ønske/længsel.)

Fremgang: Din heltindes plan ser ud til at lykkes, efterhånden som hun handler på, at opnå sit mål. (Her er stadig konflikter, men de løser sig.)

Ingen vej tilbage/Point of no return: 3. Vendepunkt: Præcis i midten skal din heltinde forpligte sig fuldstændigt til sit mål. Indtil dette punkt, har hun haft mulighed for, at vende tilbage eller give op, for at vende tilbage til det liv hun levede før rejsen begyndte. Men nu må hun brænde alle broer. Hun tager en langst større risiko ved at fortsætte, og som resultat, må hun konfronteres med:

Højt spil og større komplikationer: Det synlige mål bliver langt sværere at opnå, og heltinden har meget mere at miste hvis hun fejler. Konflikten bygges op, men det ser ud som om at succesen er inden for rækkevidde, da hun lider …

Stort nederlag/tilbageskridt/setback: Vendepunkt 4: Der skal nu ske noget for heltinden der får læseren til at tro at alt er tabt. Disse katastrofale begivenheder efterlader heltinden med én mulighed: hun må gøre et sidste, alt eller intet forsøg, da hun træder ind i …

Sidste skub/sidste træk: fuldstændig udpint og forslået, må din heltinde bruge de sidste kræfter –  give de sidste dråber blod-sved-tårer, for at opnå hendes ultimative mål: Gennem dette stadie af manus er konflikten overvældende, tempoet er accelereret og alt modarbejder heltinden, indtil hun når:

Klimaks: 5. Vendepunkt: Der skal ske flere ting i klimax: heltinden skal møde den hidtil største forhindring i hele historien, hun skal her fuldstændig, tage skæbnen i egne hænder, og den ydre motivation skal forløses én gang for alle.
(Klimax kan ske 10 sider før slutningen, eller på den sidste side.) Placeringen fastsættes af den plads du har brug for til:

Afrunding/Aftermath: Her afrundes historien og eventuelle løse ender lukkes.

Bloggens aftermath
Det var, i korte træk, en introduktion af Hauges 10 trin. Pil lidt rundt i trinnene, skriv en kort historie, eller plot et tændstiks-figur-agtigt-manus ud fra dem – hvis de siger dig noget. Det kan virke helt abstrakt til at begynde med, men som med billeder eller intuitioner, så bare lad vejledningerne simre i baghovedet, mens du skriver. Eller hvis du bruger dem til at plotte ud fra, så gå mere metodisk til værks, og skriv et stift skellet, der kan give dig en synops, eller hjælp til at skrive første udkast.
Herefter kan du skrive mere frit gennem manus og eventuelt vende tilbage for at bruge trinnene som guide, ved en ny gennemskrivning. Du kan også prøve at se om de passer ind i en historie du har liggende, måske kan de hjælpe dig til at skærpe dit plot.

Mere, mere, mere …
Har du fået blod på tanden, og vil du vide mere, så er her et link til Michael Hauges egen side, Story structure, hvor han er mere detaljeret i fremlægningen af trinnene. Han kommer også med fine eksempler fra film, så forklaringen af stadierne uddybes. Siden er virkelig et kig værd.

Nyd din dag og husk på, at du ikke har brug for metoder. Du har en iboende kreativitet, som altid er klar til at lede dig. Nogen gange kan det dog være dejligt at følge en metode, simpelthen fordi den kan overdøve en eventuel usikkerhed, præstationsangst eller en lille stress, der er forstyrrende når du skal skrive. Men kreativiteten og indpirationen må altid være afgørende for den vej din historie skal tage. Altid.
I hvert fald: Rigtig god tur gennem din historie.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s